Gå til hovedinnhold

— Jeg elsker å koble mennesker med boliger

Foto: Pernille Münster
En ung kvinne i blå jakke åpner ett vindu.

Tillit og god kommunikasjon er avgjørende for å lykkes, mener eiendomsmegler Ilaf Hamad (28). Da kommer det godt med å ha et språkøre utenom det vanlige.

Foto: Pernille Münster

– Skal du lykkes som eiendomsmegler, bør du være en menneskekjenner. Kundene må føle at de møter en jordnær, ærlig og tillitsvekkende person som de kan prate med, og som lytter til behovene deres – uansett hva grunnen er til at de skal selge, fastslår Ilaf Hamad, og legger til:

– Jeg elsker å koble mennesker med boliger. Du kommer ikke så langt hvis du bare tenker på omsetning.

I snart sju år har hun jobbet i DNB Eiendom, avdeling Kalbakken, i Groruddalen. Etter å ha vært medhjelperen til fem toppmeglere de første to årene, ble hun raskt selv en del av toppskiktet: I 2021 var hun DNB Eiendom-megleren med mest fornøyde kunder i Region Oslo Øst, og i fjor var hun blant dem som omsatte for mest i samme område.

En ung kvinne i blå  jakke ser på deg fra en lys moderne stue.

Bygger tillit med ærlighet – og språk

En viktig del av hemmeligheten tror hun ligger nettopp i å være til stede for menneskene som skal selge boligen sin.

– Ofte har jeg kanskje fått vite mer enn jeg burde – men det er samtidig alfa og omega å kjenne kunden, smiler hun.

For å bygge tillit hos kundene har hun et annet sterkt kort på hånden, som kommer ekstra godt med i mangfoldige Groruddalen: språkøre. Ilaf er født og oppvokst i Oslo, men foreldrene er kurdiske og snakker både kurdisk, tyrkisk, arabisk og persisk. Det har gjort at også Ilaf behersker disse språkene, i tillegg til fransk, engelsk og norsk.

De språklige ferdighetene kan også være praktiske på visninger.

– Innimellom kan jeg høre folk snakke negativt om boligen, uten at de tenker over at jeg forstår hva de sier. Da kan jeg bryte inn med noe som framhever boligens kvaliteter, sier hun og humrer.

28-åringen har jobbet siden hun var 13 – blant annet som skiftleder i en burgerkjede og i ulike butikker. Det har gitt henne nyttige erfaringer fra salg som hun har tatt med seg i meglerjobben. Hun har for eksempel erfart at det ikke lønner seg å pynte på sannheten.

– Også dette handler om tillit: Få ønsker å legge inn bud når du føler at du ikke kan stole på megleren. Det opplevde jeg også da jeg selv var på boligjakt: Noen av boligene lot jeg være å legge inn bud på, fordi meglerne ikke klarte å svare godt nok på spørsmålene mine – som jeg egentlig visste svaret på.

Vokser på tilbakemeldingene

Før Ilaf ble eiendomsmegler, fikk hun ofte høre at det var et yrke som ville passe personligheten hennes. Og da moren og faren solgte boligen sin, fulgte hun interessert med på megleren fra sidelinja – og syntes yrket så spennende ut.

– Jeg kan ikke sitte på et kontor hele dagen, men må ut og treffe mennesker. Som eiendomsmegler styrer du også mye av dagen selv, og det liker jeg. Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag. Hun mener det aller beste med jobben er tilbakemeldingene hun får fra kundene.

– Du utvikler deg hele tiden, basert på tilbakemeldingene du får – både de som erpositive og de som er konstruktiv kritikk. Det blir aldri kjedelig, konstaterer hun.

Kjenner «alle» boligene

Ilaf påpeker samtidig at hun på ingen måte hadde oppnådd de samme resultatene dersom hun ikke hadde DNB Eiendoms unike verktøy å støtte seg til – som gir dem både flere interessenter, visningspåmeldinger og budgivere. Hun trekker særlig fram DNBs boligkjøperregister, markedsføringstjenesten «Smart Solgt» og tjenesten «Kommer for salg».

Ilaf framhever også fordelen ved å ha en bank i ryggen.

– Har for eksempel en interessent ikke finansieringsbevis, får vi hjulpet til med finansieringen ganske raskt. Det er mye trygghet i DNB Eiendom, oppsummerer hun.

Selv om Ilaf trives med hektiske dager, er hun bevisst på ikke å gape over for mye. Hun vil ikke risikere å blande sammen boligene hun selger, og legger stor vekt på gode forberedelser. Det innebærer også å kontakte alle som har meldt sin interesse allerede før visningen.

– Kanskje har interessenten noen spørsmål som boligannonsen ikke gir svar på, og dropper å komme visning fordi de ikke har fått svar. Da får jeg en mulighet til å sjekke opp i det de lurer på.

I tillegg til å ha stålkontroll på boligene hun selv selger, er hun opptatt av å ha oversikt over de andre boligene som er på markedet i området. Da kommer det godt med at DNB Eiendom har over 20 prosent markedsandel her.

– Jeg har ikke vært i alle boligene i Groruddalen, men legger du til resten av teamet vårt, har vi nesten det. Noen ganger selger vi en bolig som DNB Eiendom har solgt både én og to ganger tidligere. Den kunnskapen kommer kundene våre til gode.

En krukke med blomster står på ett bord med duk, stearinlys, bok, glass og noen båter mandarin på en tallerken.

Ilafs 3 tips til et best mulig salg:

  1. Ikke velg megleren som lover mest, eller som gir deg høyest verdivurdering. Velg den som er ærlig, har kjennskap til markedet, og lidenskapen som trengs for at du skal få høyest mulig pris.

    Les også: Unngå disse fellene når du velger megler
  2. Det er slett ikke alltid de store oppussingsjobbene lønner seg. Pusser du opp kjøkkenet før du selger, er det ingen garanti for å få tilbake den investeringen. Hør med en megler som kjenner området, før du pusser opp. Ofte kan det lønne seg å legge ut boligen som oppussingsobjekt.

    Les også: Denne oppussingen lønner seg
  3. Husk at du ikke skal selge ditt personlige hjem. Du skal selge en bolig som andre kan forestille seg at de kan bo i. Potensialet skal vises, og da er det viktig å tilpasse seg hvem kjøpergruppen er. Bør for eksempel kontoret vises fram som et barnerom? Velg en megler som kjenner målgruppen og området, slik at du gjør de riktige grepene.

    Les også: Dette bør du alltid gjøre før du selger boligen